Nákupní ceny za mléko placené mlékárnami ( průměr)

Výkupní ceny za mléko vzrostly o 0,65 Kč na litr. Tento růst, který může na první pohled působit jako relativně malý, ve skutečnosti představuje zvýšení o 5,68 % z původní ceny. Takové procentuální zvýšení je v kontextu zemědělských komodit považováno za významné, protože ceny těchto produktů bývají relativně stabilní, a jakákoliv změna může mít dalekosáhlé důsledky jak pro samotné zemědělce, tak pro spotřebitele. Meziročně ceny za mléko vzrostly o 1,64 %, což představuje celkové zvýšení o 14,33 %. Tento meziroční nárůst naznačuje, že růst cen není jen krátkodobým trendem, ale spíše výsledkem delšího období, během něhož dochází k postupným změnám na trhu. Graf.č.1:Nákupní ceny za mléko placené mlékárnami (průměr)

Graf č.1: Nákupní ceny za mléko ( placené mlékárnami)

(www.szif.cz)

Porovnání cen zemědělských výrobců, cen průmyslových výrobců a spotřebitelských cen včetně DPH

Od počátku roku se ceny za pasterované polotučné mléko zvýšily o 1,53 Kč za litr. Toto zvýšení je ještě výraznější než změna u zemědělských výrobců a představuje nárůst o 6,6 % ve srovnání s cenami v lednu. Pro spotřebitele, kteří denně nakupují mléčné výrobky, to znamená, že jejich rozpočet na základní potraviny musel být navýšen, aby pokryl tento cenový nárůst. Zvýšení o 6,6 % se může zdát jako malé procento, ale v kontextu celkového rozpočtu domácností může znamenat významný zásah, zvláště pokud se k tomu přidají další rostoucí náklady na jiné základní zboží.

Graf č.2: Porovnání cen vybraných zemědělských a průmyslových výrobců a spotřebitelských cen

(zdroj: csu.cz)

Vývoj nákladů výroby mléka a zisku bez dotací u souboru hodnocených podniků

Prvním rokem, který si zaslouží naši pozornost, je rok 2014. V tomto roce se podařilo dosáhnout zisku ve výši 0,79 Kč/l. Tento výjimečný výsledek byl pravděpodobně důsledkem několika klíčových faktorů. Mohlo se jednat o příznivou kombinaci nižších výrobních nákladů, například díky klesajícím cenám krmiva, elektřiny či jiných vstupních materiálů. Na druhou stranu, může se jednat o navýšení cen mléka na trhu, které poskytlo producentům větší marže. Analýza tržních podmínek a dalších makroekonomických faktorů z tohoto období by mohla odhalit další příčiny tohoto úspěchu.

Dalším významným rokem, kdy došlo k pozitivní změně, je rok 2022. V tomto roce výroba mléka generovala zisk 1,30 Kč/l, což je značný nárůst oproti roku 2014. Možná se jednalo o další posílení tržního postavení producentů mléka, nebo o aplikaci modernějších a efektivnějších technologií ve výrobním procesu. Rovněž nelze opomenout vliv potenciálních vládních dotací či subvenčních programů, které by mohly dočasně ulehčit finančnímu tlaku na producenty mléka. Detailní zkoumání regulačních změn a dalších relevantních politik v tomto období by mohlo poskytnout další vodítka k pochopení těchto pozitivních trendů.

Rok 2023 opět vykazuje pozitivní výsledek, kdy zisk z výroby mléka dosahuje 0,66 Kč/l. I když není tento zisk tak vysoký jako v roce 2022, stále představuje významné zlepšení oproti většině analyzovaných let. Tento výsledek by mohl být zapříčiněn různými faktory, jako je pokračující trend zvyšování efektivity produkčních procesů, případně další zlepšení podmínek na trhu, které by umožnily lepší cenotvorbu pro producenty. Mohli bychom rovněž spekulovat o vlivu inovací v oblasti logistiky a distribuce mléka, které by mohly přispět k redukci ztrát a tím k dosažení vyššího zisku.

Pokud se podíváme na graf jako celek, je zřejmé, že léta, kdy výrobní náklady přesahovaly tržby z prodeje mléka, byla mnohem častější než roky, kdy se podařilo dosáhnout zisku. Tento opakující se trend naznačuje, že odvětví produkce mléka čelí dlouhodobým strukturálním problémům, které mohou zahrnovat vysoké fixní náklady, tlak konkurence, volatilitu cen komodit a další nepředvídatelné ekonomické faktory. Klíčovou otázkou pro budoucnost odvětví bude, zda je možné tyto problémy efektivně adresovat a přejít k udržitelnějšímu modelu ziskovosti.

V neposlední řadě je důležité poznamenat, že i přes uvedené zisky v některých jednotlivých letech, celkový obrázek naznačuje potřebu výrazného strategického přeorientování celého odvětví. Možnosti, které se zde nabízejí, zahrnují investice do technologických inovací, diversifikaci produktového portfolia, hledání nových tržních segmentů či posilování kooperativních struktur mezi producenty. Každý z těchto přístupů by mohl potenciálně přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti a dlouhodobé rentability produkce mléka.

Graf č. 3: Vývoj nákladů výroby mléka

(zdroj: https://vuzv.cz/rentabilita-vyroby-mleka/)